FANDOM

Detta är inget officiellt förslag från Yimby. Se Allmänna förbehåll för Yimby-wikin.

Tidens Ström är en vision om ett projekt som återskapar försvunna byggnader i norra Gamla Stan (inklusive Helgeandsholmen och Riddarholmen) och på nedre Norrmalm (särskilt Klarakvarteren) på en annan plats i Stockholmsregionen, till en anakronistisk, kontrafaktisk miljö.

Ett jämförbart projekt är den gamla modellen av Gamla stan i skala 1:2, som byggdes på Djurgården inför Stockholmsutställningen 1897. Men Tidens Ström är tänkt att bestå av fullskaliga, funktionella byggnader.

Vi kan hämta inspiration från städer som återuppbyggt historiska områden som förstörts i krig och katastrofer, till exempel Düsseldorf.

Slottet Tre Kronor 1661

Slottet Tre Kronor, som brann ner 1697, skulle bli ett praktfullt museum eller konferenscentrum.

Stor

De La Gardieska palatset, även känt som "Makalös".

Ett genomgående tema kan vara en dubbelexponering av två väl ihågkomna epoker i Stockholms historia: Stormaktstiden och den oscarianska tiden.

Stormaktstidens stadsbildEdit

Vissa byggnader stod bredvid varandra i slutet av 1600-talet, när Karl XI var kung, och den svenska stormakten stod på sin höjd. De finns framför allt i Gamla stan.

  • Rådstugan (ca 1300-1768)
  • Slottet Tre Kronor (1250-1697)
  • Stora Bollhuset (1627-1793)
  • Makalös (1643-1825)

Oscar II:s stadsbildEdit

Hovstallet 1893

Hovstallet på Helgeandsholmen, strax före rivningen.

1024px-Stockholms central 1890

Centralstationen före ombyggnaden på 1920-talet.

En annan samling byggnader stod bredvid varandra i slutet av 1800-talet under industrialismen; på August Strindbergs, Ellen Keys och Mäster Palms tid, framför allt på Nedre Norrmalm och kring Strömmen.

Andra byggnaderEdit

Vid Strömmen har det funnits andra intressanta byggnader, som inte passar in i någon av stadsbilderna tidsmässigt. De han ha funnits före, mellan, eller efter tidsperioderna.

FunktionerEdit

Byggnaderna bör ha funktioner som dels ger hela projektet ekonomisk hållbarhet, dels anknyter till originalbyggnadens funktioner. Husen kan till exempel inrymma kontor, hotell, butiker, konferensutrymmen och bostäder. Området kan också bli ett turistmål i sig självt.

Stockholms läns museum, som idag ligger i Sickla, skulle kunna flytta dit. Även Stockholms Stadsteater kan inrymmas i en lämplig byggnad, till exempel Gustav III:s operahus.

PlatsEdit

Projektet bör ha nära till befintlig spårtrafik, så att biltrafik och parkeringsytor kan begränsas.

Det är lämpligt att lägga anläggningen på båda sidor av ett 200 meter brett sund. En replik av Helgeandsholmen behöver byggas upp.

Se ävenEdit

  • Djurgården, där många rivna byggnader kan återuppföras