FANDOM

Denna artikel är inget officiellt uttalande från nätverket Yimby. Se vidare Allmänna förbehåll för Yimby-wikin.
1280px-Tekniska nämndhuset 2008

Tekniska nämndhuset idag.

Tekniska nämndhuset på nordöstra Kungsholmen är ett hus som är aktuellt i stadsbyggnadsdebatten.

Tekniska nämndhuset idagEdit

Framtida planer för Tekniska nämndhusetEdit

Stockholms stad planerar att bygga ett nytt tekniskt nämndhus i Globenområdet. Gamla tekniska nämndhuset kan antingen bevaras, byggas ut, eller ersättas med en ny byggnad.

BevarandeEdit

TillbyggnadEdit

Total ombyggnadEdit

Huset kan rivas för att ge plats åt en funktionsblandad skyskrapa med över 30 våningar. Det borde gå att inhysa lika stor kontorsyta som idag, tillsammans med nya bostäder och/eller ett hotell, och publika utrymmen i souterräng- och gatuplan.

  • Nya höghus nära Mälaren eller Saltsjön provocerar Nimby-lobbyn. Men sett från utsiktspunkterna på Södermalm, skulle "Tekniska Nämndskrapan" skymmas av stadshuset och rådhuset, och kan därför byggas högre utan att konkurrera med dem.
  • Souterrängläget ger möjligheter som ett lättillgängligt garage, och tre publika bottenplan.
  • På sydöstra Kungsholmen finns många välkända märkesbyggnader (stadshuset, rådhuset, gamla polishuset m fl), men de flesta hus på nordöstra Kungsholmen är anonyma och uttryckslösa. En ny märkesbyggnad skulle förstärka områdets identitet.
  • Kungsbron och Barnhusbron förbinder platsen med Norrmalm. Barnhusbron är idag underutnyttjad.
  • Skuggan från huset faller i vattnet och på bangården, i stället för att påverka annan bebyggelse.
  • Ett nytt hus med samma basyta som det befintliga, kan utformas för att ge en mer kvalitativ park vid Klara sjö.

Det som återstår är ett bra namn. Mogert Tower?

Nya verksamheterEdit

En idé är att några av de domstolar och andra rättsvårdande myndigheter som idag ligger på Riddarholmen, kan få nya lokaler, så att Riddarholmen kan bli mer tillgänglig för allmänheten. Se Kungsholmen#Stockholms rättscentrum.