FANDOM

Djurgården, eller Södra Djurgården, är en ö som tillhör Östermalms stadsdelsområde. Ön ingår i Nationalstadsparken.

1024px-Djurgarden from Kastellholmen

Gröna Lund planeras växa.

1024px-1897 Stockholm Exposition 06231v

Stockholmsutställningen 1897. Flera av paviljongerna revs.

1024px-Bellmansro på Djurgården

Bellmansro var en legendarisk restaurang som ödelades av en brand 1952. Efter ännu en brand 1955 revs byggnaden.

Djurgården idagEdit

InfrastrukturEdit

Ön är naturligt isolerad. Djurgårdsbron är överbelastad. Spårväg City är en viktig tillgång.

I brist på fasta förbindelser, kommer Djurgårdsfärjan och annan båttrafik spela en fortsatt viktig roll.

BebyggelseEdit

På ön finns flera av Stockholms mest populära turistmål, och under högsäsong är besökstrycket högt. Gröna Lund kan tänkas få konkurrens av Hågelbyparken, som för närvarande (maj 2014) ligger på is.

Det är brist på hotell. Hasselbacken var det enda hotellet, tills Melody Hotel i Abba-museet invigdes 2013.

Restaurangerna tenderar att ta ut överpris, och skulle behöva ökad konkurrens.

Thielska galleriet är en värdefull tillgång, men det ligger avskilt från övriga Djurgården.

Kommunens visioner för DjurgårdenEdit

  • Expansion av Gröna Lund
  • Nya gångbroar vid Junibacken och Rosendals slott
  • Österleden

Yimbys visioner för DjurgårdenEdit

Det går att öka urbaniteten på Djurgården utan att bryta mot lagen om Nationalstadsparken. Framför allt bör man satsa på att återuppbygga historiska byggnader, och förändra verksamheten i de befintliga byggnaderna.

CyklingEdit

Bygg ut Stockholm City Bikes-systemet hela vägen till Blockhusudden.

Paviljongerna från 1897Edit

Bygg upp några av paviljongerna från Stockholmsutställningen 1897, för hotell- och restaurangverksamhet.

BellmansroEdit

Bellmansro var en legendarisk restaurang vid Waldemarsudde. Den brann ner 1952. Återuppbygg den, med klassiska fasader, men modern teknik. Undersök möjligheten att infoga hotellrum.

BeckholmenEdit

Beckholmen är en ö mitt i Stockholms inlopp, med enastående utsikt kombinerad med avskildhet. Här går det att utveckla besöksnäringen.

Bygg gärna ytterligare en bro över Beckholmssundet.

Strandlinjen bör i möjligaste mån vara öppen för allmänheten.

BlockhusuddenEdit

Undersök möjligheten att ombilda bostäder på Blockhusudden till mer publika verksamheter, och att bygga ett hotell, eller inreda i befintlig bebyggelse.

Se ävenEdit