FANDOM

Hägersten är ett område i Söderort (i stadsdelsområdet Hägersten-Liljeholmen), som domineras av bostäder. Området är en del av Stockholms närförorter, och har potential att bli en framtida del av innerstaden.

Området idagEdit

I Hägersten finns allt från urban kvartersstad i Aspudden och Midsommarkransen till punkthus från 60-talet i Nybohov. Den största delen av området utgörs dock av äldre, relativt låga lamell- och punkthus. Den socioekonomiska statusen är genomsnittlig.

Liljeholmen fungerar som en knutpunkt för området. Här går röda linjens grenar ihop, många bussar går hit, och Tvärbanan passerar. Här finns också Liljeholmsgallerian som ofta besöks av många Hägerstensbor.

Aspudden och Midsommarkransen är populära områden som har gentrifieras på senaste tiden. Vid Telefonplan händer en del spännande saker med exploatering i relativt urban form. Här planeras också Tellus Tower, Sveriges högsta hus.

Axelsberg, Hägerstensåsen, och Västertorp är tunnelbaneförorter med övervägande bostadsbebyggelse.

Tunnelbanans röda linje och Södertäljevägen är viktiga trafikleder.

Visioner Edit

Hägersten skulle behöva ett tillskott av arbetsplatser för att väga upp dominansen av bostäder i området och skapa en mer levande stad.

Kopplingen till Liljeholmen bör utvecklas för att skapa ett integrerad urban stadsdel Aspudden-Midsommarkransen-Liljeholmen. Dock finns det en del fysiska hinder som Essingeleden och Nybodadepån att överbygga.

Kopplingen till Bromma och Västerort kan utvecklas mycket. Brommaavenyn är ett förslag som innefattar en bro mellan Axelsberg och Ålsten, och som skulle knyta samman Västerort och Söderort på riktigt.