FANDOM

Globenområdet, som till stor del sammanfaller med Slakthusområdet och Johanneshov, är ett område där mycket händer. Det ligger i stadsdelsområdet Årsta-Enskede-Vantör, nära Södermalm, Hammarby Sjöstad och Årsta.

Globen or Ericsson Globe

Globen byggdes så sent som 1989, men har redan blivit ett av Stockholms mest kända landmärken.

Området idagEdit

  • Arenor: Här finns Globen, Hovet, Annexet, och Tele2 Arena. Söderstadion ska rivas.
  • Kollektivtrafik: Gullmarsplan är en viktig station, men den har idag många svagheter. Här möts tunnelbanan, Tvärbanan och flera busslinjer. Trycket är hårt vid rusningstid, och tryggheten är dålig nattetid.

Kommunens visioner för områdetEdit

11556 10151863192030563 810398102 n

En något överdriven principskiss för att bygga ett IKEA-varuhus i befintlig stadsbebyggelse, och öka urbaniteten.

Söderstaden är en idé om framtida namn. Kommunen vill flytta många av livsmedelsindustrierna till Larsboda, öster om Farsta.

  • IKEA vill bygga ett varuhus i området, men det är mycket omdebatterat, bland annat eftersom det skulle öka biltrafiken.

Yimbys visionerEdit

Se Allmänna förbehåll för Yimby-wikin.

Behåll kvartersstrukturen i Slakthusområdet.

Hovet är föråldrat. Det kan rivas, och ersättas av en arena på annan plats; se Arenor.

Se även Eriksdalsbron.